- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Με τον όρο «Σχολικός Κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου.
Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
Η εφαρμογή του Σχολικού Κανονισμού δεν έχει σκοπό να περιορίσει την ελευθερία του μαθητή αλλά, μέσα από την καθιέρωση και εφαρμογή των κανόνων να βοηθήσει τη σχολική κοινότητα να διαμορφώσει υγιείς προσωπικότητες, να μάθει στα μέλη της να σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και να εδραιώσει δημοκρατικές αρχές.
Είμαι μαθητής…
…..έχω υποχρεώσεις ως προς το Σχολείο μου
- Σέβομαι και τηρώ το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Σέβομαι την ώρα έναρξης των μαθημάτων, γι’ αυτό έρχομαι στο σχολείο έγκαιρα και επιδιώκω να παρευρίσκομαι πάντα στην πρωινή συγκέντρωση.
- Γνωρίζω ότι κατά την πρωινή συγκέντρωση κανείς δεν μένει μέσα στις τάξεις, αλλά όλοι συγκεντρωνόμαστε στην αυλή του Σχολείου και συντασσόμαστε στη θέση που βρίσκεται το τμήμα μας για την πρωινή προσευχή. Ακούμε τις ανακοινώσεις του Διευθυντή του Σχολείου και στην συνέχεια ανά τμήμα προσεκτικά πηγαίνουμε στις τάξεις μας.
- Δεν πρέπει να ξεχνώ ότι μετά την πρωινή προσευχή οι εξωτερικές πόρτες του Σχολείου για λόγους ασφάλειας θα κλείνουν και θα ανοίγουν ξανά την προκαθορισμένη ώρα αποχώρησης των μαθητών.
- Δεν καθυστερώ να μπω στην τάξη για να μη διακόπτω το μάθημα.
- Ποτέ δε φεύγω από το Σχολείο κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, γνωρίζω ότι η απουσία μου χωρίς λόγο θα έχει αρνητικές συνέπειες για μένα.
- Από τον σχολικό χώρο μπορώ να φύγω μόνο μετά από συνεννόηση με τον Δάσκαλό μου, τον Διευθυντή του Σχολείου και τους γονείς μου, οι οποίοι και θα με παραλάβουν από το Σχολείο αφού ενημερώσουν τον Διευθυντή.
- Γνωρίζω ότι η απουσία μου από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνο όταν υπάρχει σοβαρός λόγος (π.χ. ασθένεια). Το σχολείο ειδοποιεί τους γονείς μου τη δεύτερη συνεχόμενη μέρα απουσίας μου.
- Είμαι ευγενικός/ή με τους δασκάλους μου και τους συμμαθητές μου.
- Μισώ τις απρεπείς εκφράσεις και τη βία. Άλλωστε γνωρίζω ότι αν τις χρησιμοποιήσω θα υποστώ τις ανάλογες συνέπειες .
- Δεν δείχνω διάκριση προς άλλους μαθητές που έχουν διαφορετική εμφάνιση, χρώμα, θρησκεία, γλώσσα ή οικονομική κατάσταση σε σχέση με εμένα. Όλοι είμαστε συμμαθητές στο ίδιο Σχολείο και έχουμε τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις.
- Προσέχω ώστε η εμφάνισή μου να είναι καθαρή και απλή.
- Συμμετέχω με την άδεια των γονιών μου στις δραστηριότητες, στις εκδηλώσεις, στις εκδρομές και τα προγράμματα που οργανώνει το Σχολείο.
- Δεν φέρνω στο σχολείο κινητό τηλέφωνο, είδη αξίας, περιττά χρήματα, παιχνίδια και ότι άλλο είναι άσχετο με το σχολείο και βλαβερό για την υγεία μου.
- Εάν θέλω να ειδοποιήσω τους γονείς μου, χρησιμοποιώ το τηλέφωνο του Σχολείου.
- Προσέχω στα διαλείμματα για να προλαμβάνω ατυχήματα. Παίζω με προσοχή και συνεργάζομαι αρμονικά με τους συμμαθητές μου. Τις όποιες διαφορές που μπορεί να έχω με τους συμμαθητές μου προσπαθούμε να τις λύσουμε με συζήτηση και όχι με βία. Σε περίπτωση που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε την διαφωνία μας, απευθυνόμαστε στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς ή στο δάσκαλο της τάξης.
- Φροντίζω και νοιάζομαι το Σχολείο μου γιατί σ’ αυτό περνώ πολλές ώρες της ημέρας μου. Γι’ αυτό διατηρώ τους χώρους του καθαρούς (τις αίθουσες, την αυλή, τις τουαλέτες).
- Ιδιαίτερα προσέχω τη χρήση των τουαλετών αφήνοντας πάντα το χώρο καθαρό. Ρίχνω πάντα το χαρτί καθαριότητας μέσα στα καλαθάκια, δεν ξεχνώ να τραβήξω το καζανάκι και φεύγοντας πάντα πλύνω τα χέρια μου.
- Τηρώ τους κανόνες του Σχολείου, ώστε να αισθάνομαι ασφάλεια.
- Θέλω η συμπεριφορά μου να τιμά εμένα, την οικογένειά μου, το Σχολείο μου και να δείχνει την καλή αγωγή μου.
….έχω υποχρεώσεις και ως προς την τάξη μου…
- Διατηρώ την θέση μου, όπως αυτή έχει αποφασιστεί από τους μαθητές και τον δάσκαλο.
- Συνεργάζομαι με το δάσκαλο/τη δασκάλα μου και τους συμμαθητές μου για να μπορούμε να λειτουργούμε όλοι μαζί αρμονικά στην αίθουσα.
- Φέρνω πάντα μαζί μου τα βιβλία μου, τα τετράδιά μου και ό, τι χρειάζεται για τις σχολικές εργασίες.
- Δεν κακοποιώ τα βιβλία μου, αλλά τα διατηρώ σε καλή κατάσταση για να μπορώ να τα ξαναχρησιμοποιήσω αργότερα, όταν χρειαστεί.
- Ετοιμάζω καθημερινά στο σπίτι τις εργασίες που μας αναθέτουν οι δάσκαλοί μας· μαθαίνω έτσι να είμαι συνεπής, εργατικός, να γυμνάζω και να ασκώ το μυαλό μου.
- Εκφράζω την άποψή μου και προτείνω τις ιδέες μου όταν μου απευθύνουν τον λόγο. Ακούω με προσοχή και ενδιαφέρον τις ιδέες των συμμαθητών μου, αφού το ίδιο θέλω να γίνεται και για μένα.
- Δεν ξεχνώ να δώσω στους γονείς μου τις γραπτές ανακοινώσεις και τα σημειώματα που απευθύνει ο δάσκαλος/ η δασκάλα μου και το Σχολείο σ’ αυτούς για να ενημερωθούν.
- Δεν χρησιμοποιώ τα προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών μου χωρίς την άδεια τους. Δεν θα ήθελα να γινόταν το ίδιο και σε μένα.
- Δεν τρώω και δεν μασάω τσίχλα την ώρα του μαθήματος, καθώς αυτό δεν με αφήνει να προσέξω στο μάθημα και είναι ενοχλητικό για τον δάσκαλο/τη δασκάλα μου και τους συμμαθητές μου που με ακούν.
- Θέλω τα θρανία και οι τοίχοι της τάξης μου να είναι καθαροί και περιποιημένοι, αφού θέλω να βρίσκομαι σε μια καθαρή και όμορφη αίθουσα.
- Προσέχω την σχολική περιουσία που βρίσκεται μέσα στην αίθουσα μου (π.χ. χάρτες, πίνακες, υπολογιστές, τηλεοράσεις κτλ. ) αφού εγώ τη χρησιμοποιώ και έχω την ευθύνη της.
- Χρησιμοποιώ τις ηλεκτρονικές συσκευές του Σχολείου, τα μουσικά όργανα και τα όργανα γυμναστικής μόνο με την άδεια του υπεύθυνου εκπαιδευτικού.
- Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα βγαίνω με προσοχή από την αίθουσα, παίρνοντας μαζί μου τα χρήματα μου και το φαγητό μου.
- Δεν μένω μέσα στην αίθουσα κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, εκτός εάν είμαι επιμελητής ή έχω πάρει άδεια από το δάσκαλό μου. Καταλαβαίνω ότι η αίθουσα πρέπει να αεριστεί και να τακτοποιηθεί από τους επιμελητές για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε το μάθημα σε καθαρή ατμόσφαιρα.
- Απευθύνομαι στο δάσκαλο/τη δασκάλα μου για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζω μέσα στην αίθουσα. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων απευθύνομαι στον εφημερεύοντα δάσκαλο.
- Η συνεργασία και οι προσπάθειες συνεργασίας βοηθούν όλους τους μαθητές να αλληλεπιδρούν καλύτερα. Συνεργαζόμενοι μπορούμε να επιλύσουμε δυσκολίες και προβλήματα προς όφελος όλων μας. Από τα πιο σημαντικά οφέλη είναι ότι μέσα από προσπάθειες συνεργασίας για να επιλύσουμε κοινά προβλήματα, αναγνωρίζουμε, αποδεχόμαστε και σεβόμαστε ο ένας τον άλλο. Έτσι αναπτύσσονται συναισθήματα βοήθειας, μοιρασιάς και ενδιαφέροντος για τους άλλους. Η επίλυση διαφωνιών ή συγκρούσεων με πράξεις βίας, απειλές ή εξευτελισμούς καταστρέφουν τις μεταξύ μας σχέσεις και προκαλούν σωματικό και ψυχικό πόνο.
Συνέπειες.
- Οι παραπάνω κανόνες αποτελούν ένα συμβόλαιο μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και μας επιτρέπουν να προλαβαίνουμε συμπεριφορές που δεν είναι αποτελεσματικές και λειτουργικές, ώστε να μην φτάνουμε στο δυσάρεστο σημείο της επιβολής κάποιας αρνητικής συνέπειας.
Ωστόσο εφόσον παραβιαστούν κάποια άρθρα του κανονισμού, μπορούν να επιβληθούν ορισμένες αρνητικές συνέπειες όπως προφορική παρατήρηση και νουθεσία, ενημέρωση γονέων, επιβολή ποινών, όπως αποκλεισμός από προγραμματισμένες ομαδικές δραστηριότητες ( επισκέψεις, αθλητικές εκδηλώσεις, θεατρικό παιχνίδι κτλ).
Είναι αυτονόητο ότι κάθε επιβολή συνέπειας είναι ανάλογη με το παράπτωμα στο οποίο έχει υποπέσει ο μαθητής σε συνδυασμό και με την συνολική στάση του και συμπεριφορά και έχει πάντα γνώμονα και αρχή την τιμωρία της πράξης και όχι του παιδιού.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
- Οι γονείς των μαθητών του Σχολείου είναι υποχρεωμένοι να γνωρίσουν στον Διευθυντή την πραγματική διεύθυνση κατοικίας του κάθε μαθητή και τηλέφωνα στα οποία θα μπορεί το Σχολείο να επικοινωνεί μαζί τους σε κάθε περίπτωση.
- Οι γονείς – κηδεμόνες επικοινωνούν με το Σχολείο και ενημερώνουν το Διευθυντή και τους δασκάλους για ζητήματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την επίδοση των παιδιών. Ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις του Σχολείου για κάθε θέμα που αφορά το παιδί τους.
- Οφείλουν να ενημερώνουν τους διδάσκοντες για τυχόν θέματα υγείας των παιδιών τους καθώς και να συνεργάζονται μαζί τους για οποιοδήποτε θέμα τα αφορά.
- Μετά το τέλος του Α’ και του Β’ τριμήνου παραλαμβάνουν στις προγραμματισμένες συναντήσεις τους ελέγχους προόδου των μαθητών και συζητούν με τους διδάσκοντες την επίδοση, την πρόοδο και τη διαγωγή των παιδιών τους.
- Η παρουσία των γονέων στις αίθουσες διδασκαλίας παρεμποδίζει την εκπαιδευτική διαδικασία γι’ αυτό επιτρέπεται μόνο κατόπιν σχετικής άδειας.
- Δεν επιτρέπεται η χωρίς λόγο παρουσία των γονέων στην αυλή, τους διαδρόμους και γενικά στους χώρους του Σχολείου.
- Οι γονείς και οι κηδεμόνες καλούνται να εγκρίνουν με ευθύνη και προσοχή τη συμμετοχή των παιδιών τους στις σχολικές εκδρομές.
- Δικαιούνται να έχουν πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή κάθε μέρα που ορίζει ο δάσκαλος/η δασκάλα του. Συμμετέχουν στις συναντήσεις δασκάλου-γονέων για την ενημέρωση της προόδου των παιδιών τους.
- Είναι συνεπείς στην ώρα άφιξης και αναχώρησης των παιδιών. Σε περίπτωση αργοπορίας θα πρέπει να ενημερώνεται ο Διευθυντής.
- Οι γονείς υποχρεούνται να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους άμεσα με τη λήξη των μαθημάτων από το Σχολείο.
- Συμμετέχουν στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και συνεργάζονται συλλογικά με το Σχολείο για την προαγωγή του σχολικού έργου.
- Γνωρίζουν ότι η απουσία των παιδιών από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνο σε περίπτωση σοβαρού λόγου (ασθένεια, οικογενειακά γεγονότα).
- Σε περίπτωση ασθενείας, η απουσία δηλώνεται εγκαίρως από το γονέα στη Διεύθυνση του Σχολείου.
- Μετά από απουσία 2 ημερών του μαθητή απαιτείται ιατρική βεβαίωση. Για απουσίες πάνω από 3 ημέρες στην ιατρική βεβαίωση αναγράφεται η ασθένεια. Ο μαθητής επιστρέφει όταν δεν υπάρχει κίνδυνος να μεταδοθεί η νόσος.
- Αν κάποιος γονέας χρειαστεί για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, πρέπει να ενημερώσει εγκαίρως τον δάσκαλο της τάξης και τον Διευθυντή.
- Οι γονείς δεν επιτρέπουν στα παιδιά τους να φέρουν κινητό τηλέφωνο στο Σχολείο. Σε περίπτωση ανάγκης, γονείς και μαθητές μπορούν να επικοινωνούν από το τηλέφωνο του Σχολείου.
- Φροντίζουν ώστε η εμφάνιση των παιδιών να είναι ευπρεπής, τα συμβουλεύουν ώστε η συμπεριφορά τους να είναι κόσμια και ευγενής και επιμελούνται ώστε να ανταποκρίνονται στις καθημερινές σχολικές τους υποχρεώσεις.
- Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών του Σχολείου μας. Το Σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του Σχολείου. Τα θέματα της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων καθώς και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο εξαρτώνται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
- Οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου με την συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στην διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο Σχολείο.
Τις μεταξύ τους σχέσεις πρέπει να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής , συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.
Πρέπει να σέβονται τις απόψεις , τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων. Να στηρίζουν με επιχειρήματα και διάλογο την άποψη τους και να αποδέχονται την άποψη της πλειοψηφίας ως ισχύ για την σχολική μονάδα.
Είναι χρήσιμο και επιβεβλημένο να συνεργάζονται μεταξύ τους και να προβληματίζονται για την επίλυση προβλημάτων συμπεριφοράς μαθητών, που χρειάζονται λεπτούς χειρισμούς εκ μέρους τους.
Οφείλουν να παρατηρούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν σωστά τα προβλήματα των μαθητών τους, επιλέγοντας κάθε φορά κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς για την επίλυση τους.
Η καθημερινή, συχνή και πολλαπλή επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους πρέπει να γίνεται με όρους παιδαγωγικούς, δηλ. με ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη, αγάπη για τον μαθητή, σεβασμό στην προσωπικότητα του μαθητή και την εξασφάλιση της ευταξίας στην τάξη αλλά και στο Σχολείο με την τήρηση κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του Σχολείου αλλά και για την ευκοσμία της αίθουσας στην οποία κάνουν μάθημα, ευαισθητοποιώντας τους μαθητές σε θέματα καθαριότητας, υγιεινής και καλαισθησίας.
Προωθούν, οργανώνουν και ενθαρρύνουν τόσο στο μάθημα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών κατά την διάρκεια παραμονής τους στο Σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων του.
Οφείλουν να ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, προγραμματισμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, γνωστοποιώντας τις μέρες της εβδομάδας που μπορούν να δέχονται τους γονείς και να τους ενημερώνουν λεπτομερώς και υπεύθυνα.
Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών και η σχέση τους με τα αντίστοιχα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Η σχολική μονάδα πρέπει να είναι ευνομούμενη ομάδα, για να έχει αποτελεσματικότητα και πρέπει να αποτελεί για τους μαθητές παράδειγμα δημοκρατικής λειτουργίας και πρότυπο δημοκρατικής αγωγής.
- Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
- Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε το δάσκαλο της τάξης ή το διευθυντή οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
Το τηλέφωνο του σχολείου (28310 28697) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν τα σωστά τηλέφωνά σας.
Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
Εκπαιδευτικοί
- Οφείλουν να παρατηρούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν σωστά τα προβλήματα των μαθητών τους, επιλέγοντας κάθε φορά κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς για την επίλυση τους.
- Η καθημερινή, συχνή και πολλαπλή επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους πρέπει να γίνεται με όρους παιδαγωγικούς, δηλ. με ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη, αγάπη για τον μαθητή, σεβασμό στην προσωπικότητα του μαθητή και την εξασφάλιση της ευταξίας στην τάξη αλλά και στο Σχολείο με την τήρηση κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
- Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του Σχολείου αλλά και για την ευκοσμία της αίθουσας στην οποία κάνουν μάθημα, ευαισθητοποιώντας τους μαθητές σε θέματα καθαριότητας, υγιεινής και καλαισθησίας.
- Προωθούν, οργανώνουν και ενθαρρύνουν τόσο στο μάθημα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
- Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών κατά την διάρκεια παραμονής τους στο Σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων του.
Σας ευχαριστούμε προκαταβολικά για τη συνεργασία σας και σας ευχόμαστε προπαντός υγεία και μια καλή και δημιουργική Σχολική Χρονιά.
Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας σχολείου – οικογένειας με κοινό στόχο την πρόοδο των μαθητών.
Ο Διευθυντής Οι Δάσκαλοι
7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Σχολικό έτος: 2013-2014
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Αγαπητοί γονείς, με την ευκαιρία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, θα θέλαμε να σας γνωρίσουμε τα εξής:
- Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες.
- Οι παρακάτω κανόνες έχουν σκοπό να βοηθήσουν όλους μας ώστε να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικότερα η εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο μας να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής.
- Κοινός στόχος στη σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών αλλά και η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λπ. Στο κείμενο που ακολουθεί αναφέρονται μερικοί από αυτούς τους κανόνες.
Η φοίτηση των μαθητών
Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο δυσχεραίνει την πρόοδο τους.
- Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.
- Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκδρομές, παρελάσεις κ.ά.).
- Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.). Είναι καλό να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο να επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας.
- Σε περίπτωση ασθενείας κατά την επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο, μετά από απουσία δύο (2) ημερών, χρειάζεται ιατρική βεβαίωση.
- Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- το δάσκαλο της τάξης ή το διευθυντή.
- Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α’, Γ΄ και Ε΄ Τάξεων.
Άφιξη στο σχολείο
- Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από τις 55 ως 8.10από τη βόρεια αλλά και τη νότια είσοδο του σχολείου.
- Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
- Οι γονείς ή κηδεμόνες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν στο προαύλιο, αποχωρούν αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων.
Προσευχή
Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.
Διάλειμμα
- Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.
- Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο.
- Ιδιαίτερα προσέχω τη χρήση των τουαλετών αφήνοντας πάντα το χώρο καθαρό. Ρίχνω πάντα το χαρτί καθαριότητας μέσα στα καλαθάκια, δεν ξεχνώ να τραβήξω το καζανάκι και φεύγοντας πάντα πλύνω τα χέρια μου.
Αποχώρηση από το σχολείο
- Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια.Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο δάσκαλος της τάξης ή ο διευθυντής.
- Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο
λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
- Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
- Οι γονείς ή κηδεμόνες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους.Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.
Γενικά
- Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι ανάλογο με την εποχή.
- Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα (κινητό τηλέφωνο, είδη αξίας, περιττά χρήματα, παιχνίδια και ότι άλλο είναι άσχετο με το σχολείο και βλαβερό για την υγεία).
- Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας.
- Η άσχημη συμπεριφορά απέναντι σε συμμαθητές και δασκάλους μας και η παραβίαση όλων αυτών των κανόνων σημειώνονται στο «Τετράδιο συμπεριφοράς της τάξης» και οι γονείς ενημερώνονται συχνά γι’ όλα αυτά.
Η συμπεριφορά μου πρέπει να τιμά εμένα, την οικογένειά μου, το σχολείο μου και να δείχνει την καλή αγωγή μου.
Επισκέψεις – γιορτέςΑποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η συμπεριφορά τους δε κι οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογη κατά τη διάρκειά τους, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα. Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.
Γονείς – κηδεμόνες
- Οι γονείς μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης. Η ημερομηνία της συνάντησης ορίζεται από το Σχολείο.
- Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
Παρακολουθώ το μάθημα και συμμετέχω σ’ αυτό. Θέλω να μάθω και δεν εμποδίζω τους άλλους να μάθουν κι αυτοί. Θέλω μέσα στην αίθουσα τάξη και ηρεμία. Οι ψίθυροι και κάθε είδους ενόχληση εμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος.